Здорова залежність: фітнес масово поглинає українців, а клуби ростуть, як гриби
Світовий тренд на здоровий спосіб життя, частиною якого є відвідування спортклубів, стрімко розвивається, приносячи мільйонні доходи. Готові інвестувати в своє здоров'я і українці. А спортивні клуби стають невід'ємною частиною інфраструктури і нових будівельних об'єктів. Забудовники віддають перевагу мережевим операторам з надійною репутацією.
США подає приклад
Все більша кількість людей в світі цікавиться здоровим способом життя: вживають екологічно чисті продукти, купують речі з натуральних матеріалів, зміцнюють здоров'я в спортклубах. Найбільш активними прихильниками фітнесу в світі є американці, норвежці та канадці.
Рік від року фітнес стає все більш популярним, а в індустрії здоров'я спостерігається значний підйом. На сьогоднішній день більше 80% обсягу ринку в грошах акумулюють десять найбільших ринків фітнесу. При цьому третина обсягу загальносвітового ринку в грошовому вираженні належить США.
Країна | Фітнес-клуби | Члени фітнес-клубів, млн. | |
1 | США | 30 500 | 50,2 |
2 | Бразилія | 24 000 | 7 |
3 | Мексика | 7 800 | 2,8 |
4 | Німеччина | 7 600 | 7,9 |
5 | Південна Корея | 6 800 | 4 |
6 | Аргентина | 6 600 | 2,3 |
7 | Канада | 6 200 | 5,6 |
8 | Італія | 6 000 | 4,2 |
9 | Великобританія | 5 900 | 7,6 |
10 | Іспанія | 4 600 | 6,4 |
Сумарно в світі | 153 000 | 131,7 |
На сьогоднішній день розвиток фітнесу в США і Європі має державну підтримку: реалізуються державні програми, діють преференції по оподаткуванню і пільги на оренду приміщень і земельних ділянок, тарифів на комунальні послуги. Наприклад, завдяки законодавству, спрямованому на стимулювання відкриття масових спортивних клубів, прибутковість фітнес-бізнесу в Італії досягає 25-30%, в той час як в інших сферах бізнесу ця цифра варіюється на позначці 7-10%.
Ще 60 років тому в Штатах створили Президентську раду з фітнесу та спорту, до якої входять видатні громадяни країни, вчені, політики, актори, спортсмени. У різні роки Раду очолювали Арнольд Шварценеггер, Флоренс Гріффіт-Джойнер, Джордж Аллен. Фітнес-індустрія США — це більше 30 тисяч фітнес-клубів різних форматів. Згідно з дослідженнями, проведеними в Штатах, кожен вкладений в залучення працівників компанії до програм фізичної активності долар приносить до 3,43 долара економії на витратах на медичне обслуговування та оплату лікарняних листів.
Україна в здоровому тренді
Вітчизняний ринок фітнес-послуг зародився в кінці 90-х років минулого століття і поступово розвивається. У порівнянні зі світовими показниками, попит українців на спортивні послуги поки далекий від світових показників: всього 9% жителів користуються фітнес-послугами, в той час як в країнах Європи ця цифра становить 25%, а США встановили світовий рекорд — 40%. Основні споживачі фітнес-послуг в Україні — 27-45-річні жителі мегаполісів з вищою освітою, середнім або вище середнього рівнем доходів.
На сьогоднішній день в Україні функціонує понад півтисячі фітнес-клубів. Але лише третину з них можна назвати повноцінними спортивними закладами, обладнаними за всіма правилами, які надають якісні послуги. В основному, вони належать мережевим операторам.
У містах-мільйонниках основними гравцями як і раніше є мережі фітнес-центрів, орієнтовані на середній ціновий сегмент. Найбільш численна і популярна з них — Sport Life. Деякі бренди міцно закріпилися в преміум-сегменті: «5 елемент», Tsarsky, «Акваріум», «Подільський», Sport Life Deluxe.
Що буде далі?
Фітнес-ринок притерпів деякі зміни в зв'язку з соціально-економічними проблемами в Україні. Окупація Росією Криму і частини Донбасу призвела до втрати частини ринку. До початку військових дій частка Донецької області в загальному обсязі ринку фітнес-послуг становила 10,5%, Луганської області — 3,2%, Криму — 3,9%. Також ринок відреагував і на зниження платоспроможності населення, девальвацію гривні, підвищення витрат на комунальні послуги. За даними Pro-Consulting, перераховані вище фактори призвели до зменшення обсягу ринку фітнес-послуг в Україні до $156,8 млн, а це в 4,3 рази менше докризових показників.
При цьому ринок фітнес-послуг не зупинився у своєму розвитку. Деякі гравці в 2015 році навіть розширили свою мережу. Наприклад, Sport Life відкрив дев'ять спортивних центрів, а в цьому році в планах фітнес-оператора — збільшити мережу до 100 клубів по всій країні. На думку експертів, ринок має величезний потенціал до зростання — тільки столиця готова прийняти ще 50-70 спортивних клубів.
Відбуваються зміни і в перевагах клієнтів. Все більше українці орієнтуються на клуби, які спеціалізуються на певних послугах — кроссфіті, боксі, йозі, групових тренуваннях. Серед жінок популярна аеробіка, шейпінг. При цьому відвідувачі надають перевагу помісячній оплаті фітнес-послуг, цікавляться акціями і розстрочками, які пропонують великі мережеві оператори.
«На сьогоднішній день — не дивлячись на високу вакантність на ринку нерухомості — приміщень, які від самого початку підходили б, зовсім небагато, — розповідає Дмитро Єкімов, засновник групи компаній Sport Life. - Оператору фітнес-індустрії, знімаючи приміщення, доводиться адаптувати його. Іноді це затягує час відкриття клубу і тягне за собою додаткові витрати, які лягають на фітнес-клуб. Відповідно, знижує вартість оренди, яку готовий розглядати фітнес-оператор. Зараз, проте, тренд змінюється: девелопери, усвідомивши зростаючу потребу ринку, все частіше прагнуть враховувати присутність фітнес-клубу в об'єкті. Заключається багато попередніх контрактів з фітнес-операторами ще на рівні проекту або початковій стадії будівництва».
Головною тенденцією 2015-2016 років став перехід ринку на так звані «мокрі» клуби (з басейнами або аква-зонами). За підрахунками, інвестиції в будівництво спортклубу площею 3-5 тис. кв. м з басейном складуть в $1-3 млн. В той час, як для запуску «сухого» фітнес-залу до 300 кв. м досить $100-300 тисяч, а в регіонах можна вкластися і в один мільйон гривень. Але от цікаво, що рентабельність клубу з басейном теж значно вище. У 2016 році, наприклад, вона склала в різних сегментах 10-70%, а потенційна місткість ринку досягає $2 млрд. Забудовники готові і далі продовжувати інвестувати в будівництво спортивних клубів, співпрацювати з партнерами, які зарекомендували себе як надійні і протрималися на ринку більше 10-ти років. В цілому, можна впевнено сказати, що сфера послуг спорт-клубів України є дуже перспективною, а високі темпи розвитку роблять фітнес-ринок привабливим для інвесторів.