Фітнес-клуб в ТРЦ: нова необхідність
Поява фітнес-клубу здатна збільшити відвідуваність ТРЦ і рівень конверсії. Це вже давно зрозуміли рітейлери за кордоном, але українські девелопери ще тільки починають освоювати цей тренд.
Поширення інтернету і онлайн-шопінгу, що відбулося в останні кілька років, кардинально змінили стан справ в сегменті торгівлі. Сьогодні найбагатша людина в світі — це Джефф Безос, власник компанії Amazon і володар статку в більш ніж $ 100 млрд. Щомісяця Amazon відвідує 150 млн чоловік тільки в США. У той же час навіть в центрі світового шопінгу — Нью-Йорку — постійно закриваються магазини в стріт-ритейлі, великі універмаги з віковою історією, йдуть міцні бренди.
Карта порожніх магазинів в районі West Village, Нью-Йорк
Джерело: The Real Deal
Перехід торгівлі в онлайн — загальносвітовий тренд, який незабаром добереться і до України. Щоб зберегти покупців і, головне, змусити їх робити покупки, ТРЦ вже не досить мати гарний пулом класичних орендарів, чиї товари можна придбати в інтернеті. Потрібно заманювати відвідувача іншими методами — розвагами, послугами та іншими активностями, які не можна отримати за допомогою лептопа або телефону.
У США власники моллов вже зрозуміли: в умовах зростаючого онлайн-рітейлу хорошим інструментом по залученню відвідувачів в торговий центр стають спортклуби. За даними компанії CoStar, за останні п'ять років кількість спортивних залів в торгових центрах США подвоїлася.
Так, компанія PREIT, у власності якої знаходиться 22 млн кв. м торговельних площ у торгових центрах на Атлантичному узбережжі США, для заповнення своїх моллов активно залучає лідируючі фітнес-компанії, такі як Planet Fitness і Orangetheory Fitness. «Люди не просто витрачають час в спортзалі, після цього вони займаються перехресним шопінгом, купують одяг, обідають, роблять щось більше, ніж просто займаються фітнесом», — пояснює логіку CEO компанії PREIT Джо Корадіні в коментарі CNBC. За його словами, якщо раніше на частку одягу доводилося 70% площі торгового центру, то зараз — всього близько 40%.
У свою чергу, в коментарі The Wall Street Journal Сандип Матрані, CEO компанії GGP, що професійно займається нерухомістю, пояснює, що зараз спортзали допомагають створювати сприятливе середовище навколо молла так, як раніше це робили невеликі магазини, універмаги і християнські центри в окремих районах міст. За його словами, GGP планує інтегрувати фітнес-центри в половину своїх 115 торгових центрів в наступному десятилітті.
США в принципі лідирує за кількістю і якістю захоплення спортом. За даними MarketResearch, в індустрії фітнес-центрів США працюють близько 22 000 компаній і некомерційних організацій, які контролюють близько 30 000 фітнес-центрів і центрів відпочинку і отримують річний дохід в розмірі $ 22 млрд. Згідно з даними спортивної асоціації IHRSA, починаючи з 2009 року число учасників подібних клубів зросла на 26%.
У цьому сенсі США виступають хоч і яскравим, але всього лише одним із прикладів глобальних трендів. Догляд торгівлі в онлайн, переорієнтація стратегій ТРЦ, зростання попиту на спортклуби — це загальносвітова тенденція. Аналітики дослідницької компанії Technavio, вивчивши глобальний ринок спортзалів і клубів здоров'я, спрогнозували, що він буде неухильно зростати в найближчі роки, і до 2021 року виросте більш ніж на 11%. Одним з основних чинників зростання дослідники називають зростаюче число бебі-бумерів і мілленіалов, які як раз приєднуються до фітнес-спільноти.
Українські тренди
В Україні ще не всі спортивні мережі і не всі власники ТРЦ зрозуміли, як змінюються ринки спорту і торгової нерухомості і яку вигоду може принести синергія обом сторонам. Особливо з огляду на українську особливість ТРЦ: якщо в США моли часто розташовані за межами населених пунктів, і до них ще треба дістатися, то в Україні ТРЦ в переважній більшості випадків будують в межах міста, навіть в центрі. Зазирнути по дорозі з роботи додому (або навпаки — вранці перед роботою) в ТРЦ в українських реаліях набагато простіше, ніж в американських.
При цьому ТРЦ як комплексний об'єкт надає відвідувачеві масу переваг. Якщо в торговому центрі є фітнес-клуб, до або після занять відвідувач може не тільки пошопитись і перекусити на фудкорті, а й зайти в кіно, закупитися продуктами в супермаркеті, здати речі в хімчистку, зайти в відділення банку і т.д. Крім того, ТРЦ — відмінне місце для сімейного проведення часу, включаючи дітей. Якщо діти не ходять у фітнес-клуб, то на час тренування батьки можуть залишити їх в дитячих кімнатах і розважальних центрах.
Чи вистачить в українських ТРЦ місця для спортклубів? Цілком. По-перше, за останні роки в Україні, як і в інших країнах, змінюється якість орендарів: продавці одягу йдуть, і на їх місце приходять компанії, що надають послуги і ті, хто розважає людей. Тренд не такий яскраво виражений, як, наприклад, в США, але він помітний. Серед сервісних компаній цілком можуть бути і спорт-клуби.
По-друге, як би обережно не коштувало ставитися до подібної аналітиці, але в порівнянні з іншими європейськими країнами Україна все ще не насичена професійними торговими площами.
Джерело: UTG
Джерело: CBRE
Згідно зі звітом компанії Colliers International, в Україні на 1 тис. Жителів припадає 34 м² торговельних площ, тоді як в середньому по 13 країнам регіону Центральної та Східної Європи (ЦСЄ) цей показник становить 200-300 м². Таким чином, Україна посідає останнє 13-е місце серед країн ЦСЄ за насиченістю торговими площами, при цьому насиченість торговими площами на 1 тис. жителів у Києві становить близько 400 м², що відповідає 10-му місцю серед столиць країн ЦСЄ.
Джерело: Colliers International
Джерело: Colliers International
Справа в синергії
Як відзначають в Colliers, в ТЦ у всіх країнах сфера послуг займає близько 10-12% торговельних площ, розваги займають лише 3%, але цей сегмент стрімко набирає обертів. За даними Colliers, найактивнішим і популярним оператором фітнес-клубів в українських ТРЦ є мережа Sport Life. Тільки в Києві п'ять спорт-клубів мережі працюють в складі ТРЦ, ще кілька обіцяють відкритися в нових торгових центрах і вже працюють в такому ж форматі в інших містах країни.
За словами девелоперів, які здають площі в своїх ТРЦ під спорт-клуби, наявність спорт-клубу в складі ТРЦ вигідно всім. «Великий фітнес-центр може генерувати від тисячі до двох тисяч чоловік в день. В середньому українському місті клієнтами такого фітнес-центру є 5-6 тис. Чоловік. Всі ці люди є таким чином і постійними клієнтами ТРЦ», — розповідає комерційний директор групи компаній «Будхаус» Максим Гаврюшин.
Слова девелопера підтверджуються реальністю: херсонський ТРЦ «Фабрика», відкритий «Будхаус» шість років тому, став одним з найуспішніших ТРЦ України і найпопулярнішим моллом південного регіону. Сюди їздять за покупками і розвагами жителі з кількох сусідніх областей. Більш того, Sport Life, розташований в «Фабриці» — це єдиний повноформатний фітнес-клуб в місті, в якому, серед іншого, є три басейни.
«Зараз в Україні кліенти фітнес-клубів — це найактивніша і платоспроможна категорія населення. Це люди, яких називають трендсетерами: туди, куди вони ходять, що носять, як живуть, є «магнітом» і орієнтиром для всіх інших. Отже, яке ТРЦ вони облюбують — воно і стане «lovely place» будь-якого міста. У США це зрозуміли ще 20 років тому. Сьогодні нарешті це стало очевидним і для українських девелоперів. Уже давно не тільки на заході неможливо уявити ТРЦ, БЦ або ж ЖК без фітнес-клубу. Спробуйте згадати хоча б один готель в Туреччині без фітнес-центру! У нашій же європейській столиці ми часто бачимо хмарочоси без навіть нехай зовсім маленького фітнес-залу. А разом з ними і здивованих орендодавців, які не знають куди подіти і кому здати свої площі». — Дмитро Єкімов, засновник групи компаній Sport Life.
Тому як європейські, так і українські ТРЦ все частіше приходять до розуміння того, що для подальшого успішного функціонування їм необхідний спорт-клуб. У квітні в Києві заплановано відкриття ТРЦ Smart Plaza Polytech (по суті — МФК, у складі якого також буде житло) площею 25 тис. м², в якому розташується спорт-клуб Sport Life. За словами директора компанії UTG Євгенії Локтіонової, він розміститься з другого по четвертий поверхи, причому на другому поверсі буде басейн. Так що можна розраховувати на те, що і в подальшому українські девелопери ТРЦ будуть слідувати загальносвітовим трендом і співпрацювати із спорт-клубами в якості орендодавців.
Але, також експерти запевняють, що девелоперам і забудовникам варто дуже ретельно підходити до вибору спортивного оператора, оскільки менеджмент і управління фітнес-клубом з басейном, мабуть, одне з найскладніших напрямків бізнесу. У цьому випадку, вони рекомендують укладати договори з перевіреними, в першу чергу, часом фітнес-мережами, котрі мають управлінський досвід клубами не менше 10 років.